Bandenspanning

Bandenspanning is de overdruk die in de banden aanwezig is. Voor elke auto heeft de autofabrikant vastgesteld met welke bandenmaat die is uitgevoerd en welke adviesspanning daarbij past.

Waar kan ik de juiste bandenspanning vinden?

De voorgeschreven adviesspanning voor een auto vindt u:
1. In het instructieboekje van de auto;
2. Aan de binnenkant van de tankdop;
3. Op een sticker in de deurstijl van de bestuurder, op de achterkant van de zonneklep of in het handschoenenkastje (zie foto).

Adviesspanning
De voorgeschreven bandenspanning kan per automerk, model, type en bandenmaat anders zijn. Er wordt een adviesspanning gegeven voor normaal gebruik en een advies voor zwaarbelast gebruik (bij hoge snelheid of extra gewicht). 

Erg belangrijk om te weten is dat de bandenspanning niet afhangt van de bandenmaat. Exact dezelfde band moet bij een kleine en lichte auto bijvoorbeeld een lagere spanning hebben dan onder een grote en zware auto.

Waarom het belangrijk is met de juiste bandenspanning te rijden
De juiste bandenspanning is, vooral bij motorvoertuigen, cruciaal voor een optimaal weggedrag van het voertuig. Ook is het van belang voor een laag brandstofverbruik, een lage bandenslijtage, en de veiligheid van de bestuurders en overige bestuurders op de weg.

In Nederland wordt de bandenspanning in het algemeen weergegeven in de luchtdrukeenheid bar; 1 bar is 1 atmosfeer en dat is de druk van de buitenlucht. De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand. Kleine lekjes bij het ventiel, langs de velg of door een spijker zorgen ervoor dat banden nog sneller leeglopen.

Technisch hebben de band en de bandenspanning veel invloed op het rijden met een auto. Ook zijn er veel eisen waar een autoband aan moet voldoen. Een band moet stevig genoeg zijn om voertuig en lading te kunnen dragen. Tegelijkertijd moet deze soepel zijn om grip op de weg te waarborgen, zowel op een nat als op een droog wegdek.

De perfecte band
Andere eisen hebben betrekking op slijtvastheid, rolweerstand, rijcomfort en het waarborgen van de autostabiliteit. Een band moet daarom zowel zeer sterk als soepel zijn, glad maar wel met groeven. Een goede band moet kortom aan (soms) tegenstrijdige eigenschappen voldoen. De perfecte band bestaat nog steeds niet en zal altijd een compromis zijn tussen al deze eigenschappen.

Banden zijn er in vele verschillende soorten en maten van diverse merken. De fabrikant van de auto bepaalt op basis van kenmerken van de auto welke bandenmaat voor dat model wordt voorgeschreven en welke bandenspanning de banden moeten hebben. Op basis hiervan is de auto goedgekeurd. Soms zijn meerdere bandenmaten goed met elk weer mogelijk andere adviesspanningen.

Wat is onderspanning?

Onderspanning is feitelijk een lagere bandenspanning dan wat de autofabrikant bij de betreffende bandenmaat adviseert.

Een eigenschap van banden is dat ze, door gebruik en het verstrijken van de tijd, langzaam leeglopen. Dat komt doordat de (pers)lucht in de band langzaam door het rubber van de band ontsnapt door het drukverschil binnen en buiten de band. Dit drukverlies kan natuurlijk ook bijvoorbeeld via kleine lekjes of een kapot ventiel gebeuren. Het spanningsverlies is volgens de bandenfabrikanten circa 0,05 tot 0,1 bar per maand, oftewel circa 2% tot 5%. Wanneer de autoband dus niet regelmatig wordt gecontroleerd en opgepompt, kan er al na enkele maanden een forse onderspanning optreden.

In Nederland rijdt ruim 60% van alle auto’s met onderspanning en heeft 7% zelfs een lekke band. Een (te) lage bandenspanning kost extra brandstof, zorgt voor meer uitstoot van CO2, fijnstof en uitlaatgassen, verlengt de remweg, vermindert de grip op de weg en leidt tot een flinke toename van de bandenslijtage. Kortom, dit kost ongelukken, overlast en veel geld.

Uit honderden uitgevoerde projecten van Band op Spanning met onze Service op Locatie blijkt dat ongeveer de helft van het wagenpark een onderspanning heeft van 10% of meer.

Is rijden met een te hoge bandenspanning gevaarlijk?

Rijden met een hogere bandenspanning dan voorgeschreven is veel minder problematisch dan rijden met een te lage bandenspanning. TNO adviseert zelfs om altijd met een 10% hogere bandenspanning te rijden dan de adviesspanning bij normaal gebruik.

Het is in ieder geval verstandig de bandenspanning aan te passen naar aanleiding van de gebruiksomstandigheden. Bij een hogere asbelasting of bij langdurig en vaak rijden op de snelweg is bijvoorbeeld een hogere bandenspanning noodzakelijk.

Bandenlabel en brandstofverbruik

Per november 2012 heeft de EU een bandenlabel ingevoerd met als doel de consument te helpen in het kiezen van vooral zuiniger banden, waarbij ook de aspecten veiligheid en geluid aandacht krijgen. Het lijkt op de categorisatie van witgoed.

De onderstaande drie kenmerken worden op het label weergegeven:

Rolweerstand (Brandstofverbruik) 
Elke band heeft een zogeheten rolweerstand, die niet afhangt van de auto zelf. Hoe groter de rolweerstand, des te meer brandstof is er nodig om die weerstand te overwinnen en de auto te laten rijden.

Remweg op nat wegdek 
Hoe veilig de band is, hangt van veel factoren af: de grip en het profiel, de gevoeligheid voor aquaplaning en het vermogen om op elk type wegdek goed te remmen. Vooral het goed en veilig kunnen remmen op nat wegdek is belangrijk, omdat onder die omstandigheden relatief vaker ongelukken plaatsvinden en de risico’s toenemen. Daarom is de remweg op nat wegdek gekozen als kenmerk op het label.

Geluidsproductie buiten de auto
Afhankelijk van de manier waarop de band is gemaakt en hoe het profiel eruitziet, maakt de band tijdens het rollen op de weg meer of minder geluid. Dit kenmerk gaat dus over het geluid voor de omgeving buiten de auto, niet om het geluid dat u in de auto hoort. Drie decibel meer geluid betekent een verdubbeling van het geluid.

Hoewel bandenspanning geen onderdeel van het bandenlabel is, zal de band bij de geadviseerde spanning de optimale eigenschappen bezitten. Te lage spanning veroorzaakt op alle kenmerken een vermindering van prestaties. 

Meer informatie vindt u op https://kiesdebesteband.nl/doc/het-bandenlabel-wat-kan-de-beste-band-je-opleveren.pdf