Perslucht of Stikstof?

Stikstofgas is een schoon en droog gas. Perslucht bestaat gewoon uit buitenlucht, een mengsel van 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% waterdamp en andere gassen. Door zuurstof, vocht en vuil kunnen de autobanden, het ventiel en de velg aangetast worden. Door het gebruik van stikstof worden deze nadelen voorkomen. Echter in de praktijk roest een velg niet van binnenuit door en de band verweert aan de buitenkant.

Bij een banden- of velgwissel wordt door steeds meer bandenverkopers aangeboden de band op te pompen met stikstofgas in plaats van (pers-)lucht. De belofte hierbij is een constante bandenspanning gedurende een langere periode. Helaas is dit niet waar. De meerprijs voor stikstof kan daarentegen oplopen tot circa 10 euro per 4 banden.

Onderzoek van onze organisatie en vele anderen (ANWB, ADAC en Continental Tyres), geven helder aan dat het vullen van de banden met alleen stikstof bij personenauto’s geen toegevoegde waarde heeft. Er is geen onafhankelijk of wetenschappelijk onderzoek dat dit wel zou aantonen.

Gelukkig is het niet fout of gevaarlijk om de banden met alleen stikstofgas te vullen, immers het is het hoofdbestanddeel van (pers)lucht: 78 % is N2 gas. Ons advies om (minstens) elke drie maanden de spanning van de banden te (laten) checken geldt voor zowel perslucht als voor stikstof. Het leeglopen wordt immers veroorzaakt door het drukverschil in en buiten de band. Niet doordat het zuurstof (21% van de lucht) snel door de band verdwijnt en er alleen stikstofgas overblijft.

Wanneer banden met stikstof zijn gevuld, is het geen probleem om je banden met perslucht bij te pompen, omdat perslucht voor het grootste deel uit stikstof bestaat. En andersom kunnen banden met lucht prima worden bijgevuld met stikstof.