Autobandengruis blijkt een grotere vervuilende werking te hebben dan vaak wordt gedacht. Dit komt doordat kleine deeltjes plastic – zogenaamde microplastics – in het milieu terechtkomen. Uit Duits en Noors onderzoek blijkt dat tot de helft van het rondzwervend microplastic bestaat uit slijtstof van autobanden. Helemaal voorkomen doen we dit niet, tenzij we stoppen met autorijden. Maar de juiste bandenspanning biedt wel een belangrijke remedie in de strijd tegen deze onzichtbare ‘killer’.
Elke Nederlandse automobilist verslijt gemiddeld een kilo autoband per jaar. Daardoor komt in Nederland ieder jaar zo’n duizend ton bandengruis in het oppervlaktewater terecht. Dat staat gelijk aan zo’n 130.000 autobanden (!) ofwel een bandenstapel van maar liefst 25 kilometer hoog. De rest van het gruis blijft achter op het asfalt of verdwijnt in de lucht als fijnstof.
Duitse en Noorse automobilisten blijken op respectievelijk de Autobahn en rond de Noorse fjorden overigens nog veel grotere verkwisters: zij verslijten gemiddeld bijna twee keer zo veel banden, zo toont hun onderzoek aan.
Gruis in je eten
Recent zei milieuwetenschapper Ad Ragas in het NOS Radio 1 Journaal dat de hoeveelheid bandengruis die in het oppervlaktewater terechtkomt mogelijk schadelijk is voor de gezondheid: “Het gruis belandt uiteindelijk in de zee, waardoor mensen die bijvoorbeeld mosselen eten het weer kunnen binnenkrijgen.”
Ragas kan weliswaar niet aangeven hoe schadelijk de plastic microdeeltjes precies zijn voor de gezondheid van mensen of zeedieren. Daarnaar is nader onderzoek nodig.
Wel is in ieder geval helder dat de microplastics niet in de zee thuishoren, zo stelt Ragas. “Dat betekent niet dat we moeten ophouden met autorijden, maar misschien kan het asfalt anders worden vormgegeven zodat plasticdeeltjes worden afgevangen. Mogelijk ligt er ook een uitdaging voor bandenontwikkelaars.”
Rolweerstand
Ruim 60% van alle automobilisten rijdt aantoonbaar rond met onderspanning, 7% zelfs met een lekke band. Die extra rolweerstand resulteert in snellere bandenslijtage en meer brandstofverbruik. De extra kosten die voortkomen uit onderspanning komen voor tweederde deel voor rekening van voortijdige bandenslijtage.
De juiste bandenspanning helpt daarom om langer door te rijden met dezelfde set autobanden, en te komen tot een reductie van de hoeveelheid microplastics die via autogruis in onze ontstaat. De besparingen – ook uitgedrukt in het aantal bespaarde autobanden – die tot nu toe zijn gerealiseerd met de toepassing van de juiste bandenspanning via de inzet van de slimme Bandenpomp zijn hier weergegeven.
Wil je duurzamer autorijden, minder bandenslijtage en daarbij jaarlijks per auto zo’n 100 euro besparen? Maak dan gebruik van een van de slimme Bandenpompen die in ons land op dit moment staan. Of check deze tips als je toch bij de benzinepomp de luchtpomp gebruikt.