Blogposts

Je bandenspanning checken bij de pomp: doodzonde!

‘Muntslikkers’ zijn het. Ze verteren per keer een halve euro of een euro. Ze geven je het gevoel dat je een nuttig klusje gedaan hebt. Dat je daardoor veiliger, goedkoper en duurzamer rijdt. Maar eigenlijk ben je in bijna driekwart van de gevallen vooral je geld kwijt, en een illusie rijker.

Luchtpompen, daarover heb ik het. Je kent ze wel, die vaak frisgroen of zakelijk grijs uitgevoerde kasten bij pompstations langs de Nederlandse (snel)wegen. Onderzoek wijst uit dat 7 van de 10 automobilisten die via een luchtpomp de bandenspanning van de auto heeft gechecked met de verkeerde, of soms zelfs lagere bandenspanning wegrijdt (!).

Zo’n 30% van alle automobilisten checkt zelf met enige regelmaat zijn of haar autobanden op de juiste bandenspanning. Dat is een prima uitgangspunt: banden hebben nu eenmaal de natuurlijke neiging om langzaam leeg te lopen. Dat geldt voor jullie tweewielers maar evenzeer voor de auto: je oldtimer Kever, plug-in hybrid Mitsubishi of hypermoderne Tesla P90 D.

Luchtpomp aan de pomp: nadelen
De luchtpomp bij de pomp heeft enkele belangrijke nadelen. De luchtpomp geeft allereerst niet alleen lucht, hij neemt het soms ook af.  De luchtpomp is namelijk zo afgesteld dat bij een (schijnbaar) te hoge bandenspanning, er lucht uit de banden wordt gelaten. Da’s best dom. Daarnaast is de bijbehorende tabel met autotypen soms afwezig en eigenlijk altijd incompleet. Jouw specifieke automerk en –type staat er vaak niet op. Nog veel belangrijker dan dat is ook dat die tabel geen rekening houdt met variabelen als de buitenlucht of het aantal gereden kilometers.

Zo moet voor elke 10C temperatuurverschil de aan te brengen bandenspanning met 0,1 bar worden aangepast. Is het veel warmer dan 20 graden celcius, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet je dus de meting naar beneden corrigeren.

Is langer dan zo’n 15 kilometer gereden met de auto – eigenlijk altijd het geval als je op de snelweg een pompstation aandoet – dan zijn je autobanden opgewarmd en neemt de druk in de band toe met tenminste 0,3 bar. Wil of moet je toch de bandenspanning aanpassen met warme banden? Tel dan zeker 0,3 bar op bij de adviesspanning zoals op de sticker staat vermeld.

De heilige koe veilig weer de weg op
Natuurlijk lijkt het niet direct in het belang van de oliemaatschappijen dat de automobilist veel zuiniger van A naar Beter of zelfs Duurzamer komt. Toch kan ik me niet voorstellen dat merken als BP, Texaco of ‘onze’ Shell de automobilist willens en wetens in 70% van de gebruikers van de luchtpomp de weg weer opsturen met de verkeerde of lagere bandenspanning.

Uit onze eerdere contacten met een aantal pompstationbeheerders bleek overigens al geruime tijd geleden dat men sympathiek staat tegenover af en toe wat meer aandacht voor de juiste bandenspanning. Het zou de olieboeren sieren als ze al die heilige koeien die hun pompstations aandoen ook structureel in staat stellen weer de weg op te sturen met de juiste bandenspanning.

Dat helpt omgerekend om de uitstoot van 1 op de 50 auto’s weg te nemen. En bespaart de automobilist per bandencheck al snel zo’n 25 euro. Ik zeg: da’s een prima kans om in de shop diezelfde automobilist te verleiden om een uitgebreide lunch te bestellen of een grote doos bonbons voor op de zaak of thuis te scoren.