Veiliger rijden

De 4 banden van je auto hebben een contactoppervlak met de weg van elk de omvang van een hand. Die “vier handen” en hun contact met de weg, kunnen het verschil maken tussen leven en dood.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid  (SWOV) heeft onderzocht wat het effect is van onderspanning op auto ongelukken. Zij komen tot de conclusie dat ongeveer 0,5 % van alle ongelukken hierdoor wordt veroorzaakt. Dat lijkt weinig, maar is best veel! Die half procent betekent namelijk enkele dodelijke verkeersslachtoffers per jaar en tientallen zwaargewonden. Nog afgezien van de duizenden kleine ongevallen met alleen maar materiële schade en overlast.

Uit onze metingen van de bandenspanning van inmiddels ruim 200.000 auto’s, blijkt dat 7 % minimaal 1 band heeft met een veel te lage spanning en vermoedelijk een lek heeft. Dat kan een spijker of schroef in het loopvlak zijn, of het ventiel dat niet goed sluit. Wat de oorzaak ook is, dit vergt goed onderzoek en ons advies is altijd een bandenspecialist te bezoeken. Alleen al het rijden met een veel te lage spanning, beschadigt de band en kan de oorzaak van veel ellende zijn.

 

Het effect van de lage spanning en het contact met de weg wordt met onderstaande figuur duidelijk goed weer gegeven:

Een te lage bandenspanning kan dus grote gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid van jezelf, jouw passagiers en die van andere verkeersdeelnemers. Daarom is de controle van de bandenspanning per 1 mei 2009 opgenomen in de APK-keuring. Ons advies is om de autobanden minimaal één keer per drie maanden te controleren, aangezien de band altijd langzaam leeg loopt met 2 tot 5 % per maand. Vaker mag natuurlijk ook!

 

Een te lage bandenspanning heeft een aantal negatieve gevolgen voor de rijveiligheid en het rijcomfort. Hieronder worden deze kort weergegeven:

  • Een te lage bandenspanning zorgt voor een verminderde grip op de weg. Dit betekent een langere remweg en een hogere slipkans.
  • Een te lage bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden. Door de grote vervorming bij elke omwenteling van het wiel (“de wangen bollen op”), wordt de band erg heet. Het rubber slijt dan erg zacht en de stalen koordlagen in de band kunnen breken. Vaak is dit niet zichtbaar aan de buitenkant van de band. Deze soms van binnen dus sterk beschadigde band kan tijdens het rijden plots bezwijken: een klapband is dan het gevolg. Vaak ontstaat dit in combinatie met een heftige rem actie (noodstop) of uitwijkmanoeuvre doordat er dan plots veel wordt gevraagd van de band. De beschadigde band, kan dit niet aan en bezwijkt plots. Dan zijn een slip en ongeluk vaak het gevolg.
  • Door een te lage bandenspanning vermindert de wegligging  en is de auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen. Het stuurgedrag is niet optimaal, zeker niet in scherpe bochten. Met te hoge snelheid, vlieg je daar dan uit, terwijl dit met een juiste bandenspanning nog te voorkomen is.