Veelgestelde vragen

Hoe weten jullie welke bandenspanning bij mijn auto hoort?

Onze medewerkers die in de projecten van de service op locatie werken, weten bij elk kenteken de door de autofabrikant geadviseerde bandenspanningen. Hiervoor hebben wij zelf software ontwikkeld die gebruik maakt van de technische gegevens die de RDW op het kenteken om te weten welk automerk, model en type het is. Omdat dit nergens in een databestand beschikbaar was, hebben wij zelf van (bijna) elke unieke auto die in Nederland rijdt, een bestand aangelegd met daarin informatie zoals op de sticker in de auto staat over de adviesspanning. Deze database met inmiddels ruim 35.000 verschillende adviesspanningen, wordt op locatie door onze servicemedewerkers gehanteerd. Diezelfde database is toegankelijk op de Bandenpomp.
Hebben wij de spanning van jouw auto niet in onze database, dan kan de bandenspanning ook opgezocht worden in de auto. Dit staat vaak aangegeven op een sticker in het portier, het klepje van de brandstoftank of in het instructieboekje van jouw auto. Je zou ons kunnen helpen de database compleet te maken door een foto van die sticker én je kenteken te mailen naar info@bandopspanning.nl.

Hoe zit het met mijn privacy?

Wij beschikken over informatie via de RDW die relevant is voor de bandenspanning, informatie over merk, model, type, bouwjaar, brandstofsoort, motorinhoud etc. Wij hebben in eigen beheer een database opgebouwd met de bijbehorende geadviseerde bandenmaten en bandenspanningen. Wij hebben geen persoonsgegevens, dus weten verder niets van de auto of de eigenaar. Sinds 1 juli 2007 is het de RDW verboden om persoonsgegevens te verstrekken aan derde partijen.

Gebruiken jullie stikstofgas om de band op te pompen?

In de garage- en bandenbranche wordt beweerd dat het beter is de banden met Stikstofgas te vullen. Daarvoor moet dan vaak extra betaald worden. Helaas, dit is niet juist en misleidend. Het is volstrekt onnodig je banden met alleen stikstofgas te vullen. Het is daarentegen echter ook niet verkeerd om te doen. Stikstof en perslucht kunnen dan ook prima door elkaar gebruikt worden. Wij werken met stikstofgas om de banden op te pompen, omdat dit erg goedkoop en makkelijk is. Het voorkomt veel gesleep en overlast van een compressor, die ook niet kosteloos werkt. Lees hier meer.

Vanaf hoeveel auto’s komen jullie langs?

Wij komen langs op elke locatie in Nederland en werken vanuit Utrecht. De kosten van reistijd en de milieubelasting zijn dan natuurlijk hoger voor projecten verder van ons kantoor. De kleinste projecten die wij uitvoeren zijn vanaf circa 15 auto’s. Wij werken nooit voor particulieren met 1 of 2 auto’s maar altijd voor groepen auto’s bij bedrijven, gemeenten of evenementen. In overleg maken we altijd een offerte op maat die aansluit bij de wensen en mogelijkhden van onze opdrachtgevers.

Wat zijn de kosten en opbrengsten van jullie service?

De financiële baten zijn altijd groter, vaak 3 tot soms 4 keer, dan de kosten die wij in rekening brengen. De inzet van de service op locatie is dus altijd een positieve businesscase gebleken!
Afhankelijk van de opdracht en de situatie, brengen wij voor onze service op locatie ongeveer 6 tot 8 euro per auto in rekening. Naast een betrouwbare controle van de spanning, pompen wij de banden direct op tot de gewenste (juiste) spanning, registeren wij in onze software de metingen en besparingen, krijgt de automobiliste en informatiekaartje met de gegevens en indien nodig advies en tips wat te doen bij een eventuele lekke band. De opdrachtgever krijgt een succesvol project, tevreden medewerkers, bezoekers en klanten en altijd een heldere rapportage met de besparingen die wij realiseren.
Bij de kosten spelen natuurlijk de wensen, (on)mogelijkheden en de werkwijze een rol. Ook speelt mee of alle auto’s gecontroleerd moeten worden, of alleen bepaalde (bijvoorbeeld lease) auto’s. De potentiële besparingen zijn sterk afhankelijk van de percentage auto’s met onderspanning, de gemiddelde jaarkilometrage van de auto’s en de samenstelling van het wagenpark. Een deel van deze besparing komt voort uit het lagere brandstofverbruik. Een ander deel van de besparing heeft te maken met de voorkomen slijtage van de autobanden. In de praktijk blijkt, uit onze projecten, dat we gemiddeld per auto op jaarbasis snel € 100,- besparen.