Hoe werkt het

Wij zijn een organisatie die volledig gespecialiseerd is in het op spanning brengen van autobanden. Onze medewerkers komen met mobiele apparatuur naar uw parkeerterrein of garage toe. Daar wordt per auto de bandenspanning gemeten, geregistreerd en indien nodig tot de door de fabrikant voorgeschreven spanning bijgevuld. Wij werken met geijkte apparatuur en vullen de band bij met stikstof. Onze medewerkers zijn goed getraind en omdat wij onze eigen software hebben ontwikkeld, werken we volledig digitaal en efficiënt.

Professionele apparatuur
Elke auto heeft afhankelijk van de bandenmaat, het type en de uitvoering een andere advies bandenspanning. Dat staat niet op de band, of op de buitenkant van de auto. Dus om betrouwbaar te weten welke bandenspanning de auto nodig heeft, hebben wij onze eigen software ontwikkeld. Wij werken met geijkte en nauwkeurige apparatuur en vullen de band bij met stikstof. Met een computer en software die bij elk kenteken én bandenmaat (bv. 165/ 60 R14) de geadviseerde bandenspanning opzoekt, werken wij snel en efficiënt. Zo weten wij exact welke spanning elke verschillende auto nodig heeft, ook als de auto op slot zit en we de sticker niet kunnen aflezen. Het is dus niet nodig dat de autobezitter aanwezig is.

Advies en waarschuwing
Wij zijn de enige organisatie in Nederland die op kenteken uit onze zelf aangelegde database met ruim 25.000 combinaties de juiste adviesbandenspanning kunnen opzoeken. Ter vergelijking: Op een kaart bij een tankstation treft u doorgaans slechts ongeveer 250 van dergelijke combinaties met adviesspanningen aan.
Onze mobiele teams meten en registeren de bandenspanning. Indien nodig worden de banden bijgevuld tot de door de fabrikant voorgeschreven spanning voor normaal gebruik. Wij werken met geijkte apparatuur. Belangrijk is dat er rekening gehouden wordt met correctie factoren zoals opgewarmde banden door het rijden, de aanwezigheid van winterbanden of aangepaste bandenmaten. Alleen zo kan onze medewerker op een betrouwbare manier de juiste spanning bepalen en aanbrengen.

Band op Spanning heeft geen financieel belang bij het vinden van lekke of slechte autobanden. Wel wijzen wij de automobilist natuurlijk altijd op een mogelijke lekke band, als wij die aantreffen. Bij 7 % van de gecontroleerde auto’s treffen wij een mogelijke lekke band. Een ander voordeel van onze geautomatiseerde werkwijze is de mogelijkheid gegevens terug te zoeken. Indien iemand na uitvoering van de service een vraag of klacht heeft, is het altijd mogelijk uit te zoeken wat er is gebeurd met de betreffende auto.

Ruitenwisserkaart
Iedere gecontroleerde auto krijgt direct een kaartje onder de ruitenwisser met daarop een overzicht van de metingen en besparingen. Ook vermelden wij de door de fabrikant geadviseerde bandenspanning.

Werkwijze op maat
Wij werken met slimme software, daardoor kunnen wij verschillende werkwijzen aanbieden. In overleg met de opdrachtgever kunnen wij alle auto’s op een terrein controleren, of alleen een lijst specifieke kentekens van bijvoorbeeld de lease auto’s. Ook kunnen wij verzoekspanningen aanbrengen en natuurlijk ook mensen die zich afmelden, digitaal verwerken.

Wij werken voor groepen auto’s. Van leasewagenparken van duizenden auto’s op diverse locaties of voor 75 auto’s bij een personeelsfeestje. Waar ook in Nederland, wij vinden altijd een gepaste en goede manier om op een positieve en verrassende wijze auto’s zuiniger, veiliger en goedkoper te laten rijden.

Rapportage
Als standaard onderdeel van de service wordt een digitale registratie bijgehouden waarin de volgende gegevens worden opgenomen: locatie, datum, kenteken, bandenmaat, aangetroffen bandenspanning, minimale adviesspanning en bijzonderheden (lekke band, ontbrekende ventieldop etc.). De minimale adviesspanning wordt opgezocht en is gebaseerd op de door de fabrikant voorgeschreven spanning bij normaal belast gebruik. Doordat op kenteken de registratie wordt bijhouden, kan indien nodig bij vragen precies worden opgezocht of een auto is gecontroleerd en welke gegevens daarbij zijn geregistreerd.

De gegevens die in de digitale registratie worden vastgelegd, vormen de basis van de rapportage die na het controleren van de auto’s wordt opgesteld. Hierin wordt een totaal overzicht weergegeven van de besparingen van liters brandstof, bandenslijtage en tonnen CO2 en andere statistieken uit de gegevens zoals de aantallen auto’s die zijn aangetroffen en gecontroleerd. De kostenbesparing wordt ook in euro’s gegeven.

De behaalde besparingen kunnen indien gewenst worden gecommuniceerd naar de medewerkers. Daarnaast kunnen ze worden opgenomen in het (maatschappelijke) jaarverslag of op andere wijze worden gepresenteerd. Daarnaast is de actie goed voor de verkeersveiligheid en het versterken van het eigen duurzame imago.