Besparingen

Op jaarbasis is gemiddeld maar liefst zo’n 100 euro (per auto) te besparen door je autobanden regelmatig op de juiste bandenspanning te houden. Hierbij wordt uitgegaan van een check per kwartaal. Bedrijven, instellingen en gemeenten met een wagenpark van 20 auto’s of meer realiseren met de slimme Bandenpomp daarom niet alleen meer schone lucht, meer verkeersveiligheid maar ook een forse kostenbesparing.

De voordelen van de juiste bandenspanning zijn divers. Een groot voordeel van de slimme Bandenpomp is dat je direct in beeld ziet welke besparingen je realiseert. De slimme software gebruikt de gemeten bandenspanning en de ingestelde waarde om het percentage onderspanning uit te rekenen. Omdat de relaties tussen het extra brandstofverbruik & de versnelde bandenslijtage per procent onderspanning bekend zijn, kan de software uitrekenen hoeveel besparing wordt gerealiseerd.

 

 

Bij deze berekening gaan we uit van een gemiddelde Nederlandse auto die 5.000 kilometer per kwartaal ofwel zo’n 20.000 kilometer op jaarbasis rijdt.

Van elke band worden deze berekeningen in extra brandstofverbruik en versnelde bandenslijtage gemaakt: dit levert een totale besparing voor de auto op. De besparingen worden in het beeldscherm weergegeven, zodat je direct ziet hoeveel je met jouw klusje hebt bespaard.

Een weergave van het beeldscherm van de slimme Bandenpomp staat hierboven. Een voorbeeld van het resultatenscherm wordt hieronder weergegeven.

 
 

 
 
 

Lees meer >>

Naast deze besparingen, die direct en concreet zijn uit te rekenen, zijn er meer besparingen die je realiseert met het rijden op de juiste bandenspanning:

  • Je rijdt veiliger door een betere wegligging, kortere remweg en het voorkomen van klapbanden.
  • Je stoot minder uitlaatgassen uit en vermindert zo de uitstoot van NOx en roet.
  • Doordat je banden minder slijten, treedt minder vervuiling op van bandenslijpsel wat een belangrijke bron is van de fijn stof uitstoot die door het verkeer wordt veroorzaakt.
  • Met goed opgepompte banden, ontstaat minder geluid bij het band-wegdek contact, minder verkeerslawaai dus. En dat kan zomaar enkele decibellen zijn wat een halvering van het geluid betekent.