Sensor ventieldop

Sinds enkele jaren zijn er sensorventielen op de markt. Dit zijn ventieldopjes met verklikkers, bijvoorbeeld een rood led-lampje dat gaat branden bij een lagere druk dan is bedoeld. Of via een mechanisch bussysteem waarbij een binnenhuls van groen, via oranje naar rood kleurt bij afnemende druk.

Een sensorventiel is bedoeld als waarschuwing voor onderspanning in de band. Het is de bedoeling dat de automobilist dit dan visueel waarneemt en actie onderneemt en de betreffende band weer oppompt.

Wij hebben met diverse leveranciers gesproken en gevraagd naar de technische specificaties. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de meetnauwkeurigheid. Niet alleen op de dag van installeren, maar ook op de langere duur.

Meetafwijkingen van minimaal 10 tot 25 % zijn gangbaar. Betrouwbare en nauwkeurige sensorventielen zijn wij nog niet tegengekomen. Het is ons advies deze niet aan te schaffen of te gebruiken. Het levert niet het resultaat dat wordt belooft en helaas hebben wij ook nog nooit een betrouwbaar en onafhankelijk onderzoek gezien waarin de juiste werking is aangetoond.

Ook zijn er sensorventielen die alleen met een speciaal sleuteltje verwijderd kunnen worden. Hierdoor wordt het moeilijker gemaakt om zelf de autobanden op spanning te brengen. Indien sensorventielen een batterij hebben (bijvoorbeeld voor het ledlampje) is dit vanuit milieuperspectief een slechte keuze. En altijd, ook met een sensorventiel moet je nog steeds zelf regelmatig je band oppompen!

Gratis tip
Aangezien een band nu eenmaal altijd langzaam leegloopt, kun je ook gewoon in je agenda elk kwartaal een melding zetten de bandenspanning weer te controleren. Dat kost geen geld, levert geen extra milieubelasting op en je ziet het altijd op tijd!

Maak je geen zorgen: je band loopt altijd langzaam leeg!