Bandenlabel

Het wegvervoer is verantwoordelijk voor 23% van de totale CO2 uitstoot in Europa. Het beperken van het energieverbruik en van de emissies van voertuigen is daarom een belangrijk aandachtspunt voor de EU. Aangezien banden 20 à 30% van het totale brandstofverbruik van een voertuig vertegenwoordigen, spelen ze een belangrijke rol in het terugdringen van het
energieverbruik en deze emissies van het wegvervoer.

Dit brandstofverbruik is te wijten aan de rolweerstand van banden: minder rolweerstand, betekent minder brandstofverbruik en dat levert een vermindering van de uitstoot op. Momenteel varieert de rolweerstand van verschillende categorieën banden met bijna 100%. Voor personenauto’s betekent dit een verschil in brandstofverbruik tot 10% tussen de banden met de kleinste en die met de grootste rolweerstand.

Per november 2012 heeft de EU daarom een bandenlabel ingevoerd met als doel de consument te helpen in het kiezen van vooral zuiniger banden waarbij ook de aspecten veiligheid en geluid aandacht krijgen. Het lijkt op de systemen voor witgoed en auto’s. Bij de verkoop van een band, moet dit label onder de aandacht komen. Hieronder wordt een voorbeeld gegeven.

De onderstaande drie kenmerken worden op het label weergegeven.

Rolweerstand (Brandstofverbruik):
Elke band heeft een zogeheten rolweerstand, die niet afhangt van de auto zelf. Hoe groter de rolweerstand, hoe meer brandstof er nodig is om die weerstand te overwinnen en de auto te laten rijden.

Remweg op nat wegdek:
Hoe veilig de band is, hangt van veel factoren af. De grip en het profiel, de gevoeligheid voor aquaplaning en het vermogen om op elk verschillende type wegdek goed te remmen. Vooral het goed en veilig kunnen remmen op nat wegdek is belangrijk omdat onder die omstandigheden relatief vaker ongelukken plaatsvinden en de risico’s toenemen. Daarom is de remweg op nat wegdek gekozen als kenmerk op het bandenlabel.

Geluidsproductie buiten de auto:
Afhankelijk van de manier waarop de band is gemaakt en hoe het profiel er uit ziet, maakt de band tijdens het rollen op de weg meer of minder geluid. Dit kenmerk gaat dus over het geluid buiten de auto, voor de omgeving. Niet om het geluid dat je in de auto hoort. Drie decibel meer geluid, betekent een verdubbeling van het geluid.

De Bandenspanning is dus geen onderdeel van het bandenlabel. Maar de band zal bij de geadviseerde spanning dus de optimale eigenschappen bezitten. Te lage spanning veroorzaakt op alle kenmerken een vermindering van prestaties.

Het is dus van groot belang de banden op de juiste spanning te houden en de voordelen hiervan zijn veel groter dat het verschillen tussen 1 of enkele klassen in het label.